Un autèntica democràcia ho és no només perquè ho digui un paperot, per molt
que aquest paperot es digui Pepa, Estatuto
Real o Constitución, sinó perquè
els ciutadans que s’han dotat d’aquest sistema (i no hagi vingut imposat per les
circumstàncies o des del poder o les dues coses alhora) són plenament responsables
i conscients de quin és el seu paper en una societat. I per mostra la Gran
Bretanya. La GB no té constitució. En molts aspectes funcionen amb la tradició!
I què vol dir això? Doncs que si una cosa funciona, no cal estar marejant la
perdiu cada vegada que es canvia un govern. Però sobretot vol dir que tenen
clar que quan hi ha discrepàncies entre el que diu la llei (o el que s’havia
fet fins ara o el que li sembli a qui li
sembli per molt magistrat o lord que sigui) i una majoria de la població, no hi
ha discussió possible: la gent té raó, i les lleis es canvien i prou. Cal que
la gent sàpiga les coses. I oi que és un país plenament democràtic, on fins i
tot es pot votar?
Per tenir una autèntica democràcia, per tant, calen dues coses: un marc de llibertat
i ciutadans amb ple coneixement de causa. Sense una d’aquestes coses no és una
autèntica democràcia, i no diguem sense cap de les dues. Una “llibertat”
atorgada, delegada, dirigida i vigilada, no és una democràcia, sinó una
dictadura camuflada, normalment un període històric de temps que segueixen a
les dictadures reconegudes on els suposats drets, suposadament “adquirits”, són
salvaguardats pels mateixos poders fàctics. Una democràcia on les opinions es creen
(no s’expressen), on s’intenta controlar el pensament de les masses (atorgant-se
la raó del silenci inoperant), i a on alhora s’intenta controlar l’educació (Llei
Wert, TIL...), limitar la cultura (pujades
d’IVA, control de subvencions...) i dificultar l’accés a l’ensenyament (encarint-lo,
destruint beques, carregant-se la investigació, eliminant ajuts a menjadors...)
no és una democràcia de veritat.
Però més enllà del funcionament d’un estat inoperant, que cada vegada que
té un conflicte només sap treure l’espantall de la por i agitar els fantasmes de
sempre (Gibraltar, els catalans i els bascos) com a caps de turc, el que és
realment preocupant és que aquest discurs cola sobre una gran part de la
ciutadania de l’estat. Per sort, els catalans hem sortit d’aquesta presó mental
en la qual ens tenien tancats. I ara podem veure què hi ha món més enllà de la
caspa casernària, colpista o que pretén fins i tot abolir institucions
com la Generalitat. Que perquè se sàpiga, la Generalitat (una institució amb
700 anys d’història) no emana de la
constitució “agpanyola”, doncs va ser restituïda (atenció: re-restituïda) al
1977, quan la constitució de la qual, diuen, emana el poder del president de Catalunya,
és de finals del 1979.
Amb aquest panorama, la mal anomenada democràcia es converteix només en una
arma més per llençar contra l’adversari polític, amb retòrica buida i plena de
circumloquis on s’intenta que cada vegada que es comet una errada no surti
publicada, s’eviten les rodes de premsa o s’evita donar explicacions a
qualsevol nivell. Una democràcia que no
garanteix les llibertats de la il·lustració més bàsiques com: la llibertat d’expressió
amb tancament de repetidors de TV, segrest de revistes, persecució de banderes
( als EEUU cremar banderes no és cap delicte, entra dins la llibertat d’expressió-
i no diguem penjar o despenjar-les), persecució de crema de fotos del rei (ara mateix estic cremant una d’Alfons XIII d’una
revista- que vinguin a detenir-me a casa); no garanteix tampoc la independència
judicial, on persones militants destacades de partits en formen part, on els
càrrecs de la judicatura són nomenats pels mateixos polítics; i no diguem de la
separació dels poders executiu i legislatiu, que a l’estat espanyol ningú sap
on para, al senat segur que no i la cambra aquella dels trets al sostre i les
goteres on es fa fora els parlamentaris per no dir el que toca o no parlar la
llengua de l’imperi, ni diguem.
Però no tot és “culpa del sistema”. Tampoc és una autèntica democràcia aquella
on la gent deixar fer “als polítics”, perquè “igualment faran el que voldran”.
És un tema de responsabilitat individual. Un ciutadà que no té un aparell
crític per desenvolupar la seva pròpia opinió no serà mai un ciutadà
democràtic. Per molt que l’estat digui el que vulgui. Com tampoc passa al revés,
per molta dictadura que hi hagi, tu pots optar per la llibertat i lluitar. Kant
fa temps que ho va inventar això: una persona que en depèn d’una altra pel que
sigui, no serà mai un home lliure. Si hom ha de seguir les instruccions
piramidals dels partits, amb multes incloses en la divergència de vot, si hom
no pot accedir a l’ensenyament educatiu que li ha de facilitar aquest aparell
crític, necessari per poder tenir opinió,
si hom desisteix de tenir una opinió formada, independentment del que diguin
els mitjans de comunicació, no serà mai un home lliure.
Lamentablement, com diu Jaume Barberà, l’estat espanyol està des de fa segles controlat per la mateixa oligarquia
centralista. Aquesta elit, culturalment castellana i ideològicament
ultraconservadora, fan tot el possible per mantenir a la seva població en la
ignorància. Que la gent pensi per si mateixa els provoca autèntic terror. D’aquí
que cercles culturals, com els que vertebren altres llengües (llegeixi’s català),
els provoqui una animadversió irracional, com s’està veient. És per aquest
motiu que Carme Forcadell (presidenta de l’ANC) deia que, a la fi, la
independència de Catalunya podria servir de catalitzador perquè els pobles de
la península, com l’andalús o l’extremeny, també aconseguissin alliberar-se
dels terratinents i els senyoritos,
com la duquessa d’Alba, la pagesa que rep més subvencions europees a l’estat
espanyol com denuncia David Fernandez ( CUP). La responsabilitat, doncs, que ens farà
lliures i ens farà tenir una autèntica democràcia, comença per entendre que
nosaltres formem part d’un col·lectiu social, i que és responsabilitat nostra
millorar el col·lectiu (o societat o nació) millorant-nos a nosaltres mateixos.
No són “els altres” els qui ens han de fer les coses, ni tal sols “els
polítics”. No és sempre “la gent” els qui diuen o fan...hem d’entendre que pels
altres nosaltres també som “la gent”. Només una escletxa té aquesta estratègia:
Internet encara no ho poden controlar...encara. Per això hi ha avui dia una
batalla per la llibertat de drets d’expressió a internet, mal camuflada en una
suposada batalla pels drets de propietat. Pel que fa a la nostra nació, estem
vivint un període d’organització nacional que ens portarà de cap a la llibertat,
sense dubte, però queda molta gent per convèncer. Per això més que mai caldria
que els intel·lectuals del país tornin a la societat que els acull la quota de
coneixement que tant treu de polleguera a l’estat: les humanitats.
A l’estat, i a la “carcúndia” que el controla, no li molesta que s’aprenguin matemàtiques (sempre que no ho combinem amb teoria política), ni anglès (sempre que no passem d’un nivell estil Ana Botella), els molesta que la gent aprengui història (que sapiguem d’on vénen i perquè fan el que fan), els molesta que aprenguem geografia (i que veiem que el món no s’acaba a la península), els molesta que aprenguem filosofia (i ens adonem que vivim en un femer d’atur, desnutrició infantil, analfabetisme informàtic, especulació urbanística i corrupció política galopant).
A l’estat, i a la “carcúndia” que el controla, no li molesta que s’aprenguin matemàtiques (sempre que no ho combinem amb teoria política), ni anglès (sempre que no passem d’un nivell estil Ana Botella), els molesta que la gent aprengui història (que sapiguem d’on vénen i perquè fan el que fan), els molesta que aprenguem geografia (i que veiem que el món no s’acaba a la península), els molesta que aprenguem filosofia (i ens adonem que vivim en un femer d’atur, desnutrició infantil, analfabetisme informàtic, especulació urbanística i corrupció política galopant).
Avui, llegint una entrevista a un antic company de facultat, CristianCortes, he recordat tot això, he recordat perquè me manifestava contra Bolonya,
i sobretot recordo perquè tinc l’estelada penjada al balcó. Però sobretot em
preocupa que hi hagi gent que no vegi, o pitjor que no vulgui veure, el que està
passant encara al nostre voltant: perquè l’autèntica democràcia, com l’autèntic
amor als altres, comença per un mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada